woensdag, juni 04, 2008

Planckendael ...

Je blijft er verdorie toch elke week nieuwe dingen ontdekken: In de revalidatiekooien zit een sperweruil ...



Wat is er zo speciaal aan dit beestje:

* Wel het is 1 van de 13 europese uilen die ik weleens uit het hoofd pleeg te declareren na enkele trippels ... doch hij is wat zeldzamer dan de rest ...

* het is een zeer nerveus beestje ... eigenlijk ongeschikt voor gevangenschap ... ik vraag me trouwens af waar hij vandaan komt ...

* hij ontleent zijn naam aan een andere vogelsoort: de sperwer ... waarom lijkt me overduidelijk ... al hadden ze hem ook haviksuil kunnen heten ... of koekoeksuil ...

Zijn er nog vogels die hun naam aan een andere vogelsoort ontlenen? Ik hoor het graag van jullie :)

2 opmerkingen:

sovvie zei

mag het ook een vogelonderdeel zijn? de zuidafrikaanse strotvlieger dan, zie http://www.youtube.com/watch?v=_NmQpZF2Cqs

;-)

Anoniem zei

Op het werk loopt er ook een vreemde vogel rond, om technisch te blijven 'een grote koekoek'. Andere benamingen die circuleren zijn 'konijn', 'ezel' en 'baas'.