dinsdag, juli 24, 2007

Backwards Running ...

In Sankt-Moritz bulkt het van de atleten op hoogtestage ... tijdens je ochtendjog kom je bijgevolg een hoop snel volk tegen ... onder hen ook een groot aantal snelwandelaars.

Nu heb ik het niet zo begrepen op die mannen ... belachelijke sport ... op de koop toe olympische discipline ... begrijpen wie begrijpen kan.


Tijdens m'n ochtendjog op dinsdag kwam een Duits mannelijk exemplaar me aan 15 km/h voorbijgesnelwandeld ... naast hem z'n mountainbikende coach die hem in het Duits aanwijzingen toeriep en drinkflessen aanreikte. Die gasten gaan ervoor: het hoogste schavotje volgend jaar in Peking.

Dat was buiten de heer P. op vakantie in SM gerekend: ik versnelde en liep hem, achterwaarts lopend, aan 16 km/h voorbij ... ondertussen riep ik "du willst ein Stück von mir? Kommst mal holen !!" ...

Snelwandelman wist niet goed wat hem overkwam ... keek naar z'n even onthutste coach ... keek toen terug naar mij maar ik was reeds uit het zicht verdwenen:

M'n hartslag steeg was immers tegen het plafond van 205/min aangelopen ... gelukkiglijk kon ik bijtijds een zijweg inslaan alwaar ik een 5-tal minuten stond uit te hijgen tegen een Picea Abies ... die vind je daar immers met bosjes in Zwitserland.

De geconsterneerde Duitse snelwandelatleet vervolgde z'n traning duidelijk aangeslagen door de recente gebeurtenissen. Het zal je maar overkomen: je weet dat je met een belachelijke sport bezig bent, maar je bent er wel goed in ... en dan wordt voor je neus een gloednieuwe sport geëtaleerd die niet alleen spectaculairder is maar op de koop toe een pak interessanter en gezonder. Een potentieel gevaar voor je Olympische droom met andere woorden. Stel dat
Dr. Rogge achter het bestaan komt van deze sporttak, hij zal geen seconde twijfelen om snelwandelen van de Olympische affiche te schrappen ten voordele van deze nieuwe hype: "Backwards running". Zelf zou ik uiteraard niet deelnemen aan de 20 km backwards running in Peking volgend jaar ... van tien negen loopt er wel een Keniaan of Ethiopiër rond die stukken beter en sneller achteruit loopt dan ik. Neen, als uitvinder zou ik me bezig houden met
de promotie van de sport, champagnefeestjes, vette sponsorcontracten ed ...

De daaropvolgende dagen leg ik mij toe op de verdere demotivatie der snelwandelatleten: telkens ik er eentje spot, ga ik hem aan topsnelheid (ondertusssen 17 km/h), achterwaarts voorbij ... ik kies uiteraard telkens een strategisch plekje uit zodat ik na 200 m een zijwegje kan inslaan (onder het mom van een extra bergoptraining). In realiteit sta ik aldaar wat uit te hijgen tegen een Picea abies, Larix europaea of Pinus sylvestris, afhankelijk van de arboretische kenmerken van het zijwegje.

Heeft iemand het GSM nummer van Jacques Rogge?

Geen opmerkingen: