donderdag, februari 22, 2007

Roystonea regia


Geen vogel ditmaal ... wel de trotse Cubaanse Koningspalm ...

Ondertussen meer dan 5 jaar geleden, smokkelde ik een tiental zaden vanop huwelijksreis mee naar huis. Aangezien de Cubaanse douane onverbiddelijk is wat betreft in-en export van plantaardig materiaal, was dit geen fluitje van een cent. Diegenen onder U die ‘diamant’ van ‘Jef Geeraerts’ lazen, weten hoe ik de 10 zaden, elk ter grootte van een kleine okkernoot tot in België kreeg. Een pijnlijke operatie.


Normale zaden kiemen na een weekje ... de zaden van de Cubaanse Koningspalm doen er bijna een jaar over. Een jaar later had ik een tiental zaailingen waarvan 3 overleefden en de status juveniele palm meekregen. Destijds had ik nog geen kinderen en dus 2 slaapkamers over: ééntje voor de spinnen en insecten en ééntje voor m'n tropische planten ... De planten deden het goed ... de droge lucht in hun nieuw biotoop heeft echter aan 2 palmen het leven gekost ... ik heb er nu nog ééntje over .. laten we hem met de beste zorgen omringen en hopen dat het wat wordt.


Geen opmerkingen: