dinsdag, december 19, 2006

Kraaien

Bon de langverwachte kraaienposting .... ik zal 4 inlandse vogels van het corvus geslacht onder de loep brengen ...

Kraaien (Corvus Corone): zie je een groepje grote zwarte vogels bij elkaar, heb je in 80% van de gevallen te maken met een troep kraaien. We nemen de kraai als referentie: “een grote zwarte vogel

Roeken(Corvus Frugilegus): Heeft die grote zwarte vogel een opvallend grote bek met witte basis: yep ... een roek

Kauwen (Corvus Monedula): Is die grote zwarte vogel toch niet zo bijster groot en heeft hij op de koop toe een grijze plek in de hals: dat is een kauw

Raven (Corvus Corax): Is die vogel groot genoeg om er schrik van te krijgen, dan heb je een raaf gespot ... maar wees gerust: de kans om in ons land een wilde raaf tegen te komen, is betrekkelijk klein. Zie je toch een raaf in het wild: bel mij !!! indien ik mij op dat moment binnen een straal van 200km bevind, kom ik onmiddellijk af ... een wilde raaf wil je voor geen geld van de wereld missen.

Voila ... je bent nu in staat om die zwarte vogels als kraai, roek, kauw of raaf te classificeren .... leuk en superhandig !! Geen nood echter: als je ze “kraaien” noemt, zit je in 80% van de gevallen juist en who gives a fuck anyway ??

’T is geen Corvus maar toch wel een opmerkelijke kraaiachtige - Tschaikowsky schreef er zelfs een volledige suite over :-) : de notekraker (Nucifraga caryocatactes)

Tweemaal reeds had ik de eer om hem in het wild te bewonderen: in Zwitserland waar deze gevlekte lolbroek samen met een handvol handtamme eekhoorns nootjes kwam bedelen van de bergtoeristen.

Nogmaals in Zwitserland terwijl ik op de skilift zat ... in mijn enthousiasme heb ik toen iederen op de lift luidkeels van zijn aangwezigheid op de hoogte gebracht ... niemand keek .... waarschijnlijk verstonden ze geen Vlaams .... ofwel kon het hen geen fuck interesseren ...

“ een portie macaroni met wat kaas is een festijn, ‘tis te zeggen voor wie grote honger heeft .... maar zelfs een zieke pony kan een bron van vreugde zijn ... voor een man die echt om zieke pony’s geeft”.

Geen opmerkingen: