donderdag, november 16, 2006

Evenaar

De laatste weken valt het me op hoeveel Polen er in mijn Carrefour winkelen.
Ik begin stilaan te vermoeden dat er in die buurt ergens een grote werf ligt.
Leuk, want dat is de ideale gelegenheid om mijn Pools en Duits, zij het passief, te oefenen.
Tevens zijn de vrouwen die ze soms bij zich hebben absoluut Matroesjka-waardig, waarop ik (en J. ongetwijfeld ook niet, al durft hij het nu misschien niet toe te geven ;-) niets tegen heb.
De omzet van de Kaizerpils in de Carrefour is dus enorm gestegen, al probeer ik menig Pool te overtuigen om over te schakelen op Duvel. Maar ik wijk af.

Een van hen stond voor me aan de kassa. Toen het zijn beurt was hield hij ostentatief een rol vuilniszakken in de lucht, begeleid met het woord 'extra'. De kassierster, een geel geblondeerde dame, probeerde uit te vissen wat hij bedoelde:
"moet ik dat wegnemen?" De Pool al zwaaiend: "e-xtra" De kassierster snapte het niet. Ik ook niet. De man gaf op en stak de rol vuilniszakken langs de halve liters Kaizer.
Terwijl ik naar huis reed was ik nog steeds aan het mijmeren over de bedoeling van "extra".
Ik kom tot twee conclusies: ofwel wou hij een extra rekening, m.a.w. een aparte rekening voor de zakken, ofwel wou hij meer zakken om zijn aangekochte waren in te laden.
Misschien kom ik hem volgende week opnieuw tegen. En misschien wordt het mysterie dan opgelost. Ik zal hem alleszins opnieuw proberen Duvel aan te smeren, maar nu al zingend.
Sto lat, sto lat, niech zyje zyje nam. Sto lat, sto lat, niech zyje zyje nam.

Met dank aan mijn kotgenoot Piotr, die ons Poolse zuipliederen leerde.

Geen opmerkingen: